Blogolj!

Startup: a szexi cégeknél is meg kell dolgozni a sikerért!

Nem tudjuk pontosan, hogy mit is takar, ha egy cégre azt mondjuk, az bizony egy startup. Vannak az embernek képei a babzsákfotelekről és arról is, hogy szinte kizárólag fiatalok dolgoznak egy ilyen vállalkozásnál. Meg arról is, hogy ez egy aranybánya, ahol lényegében semmit nem kell csinálni, mert egy ilyen céget csak el kell indítani és ontja magából a pénzt. Szekeres Péter, a Neticle Technologies egyik alapítója elmondott néhány titkot. Anélkül, hogy bárkit is letörnénk, a startupoknál is keményen kell dolgozni. Blogstar-interjú.

Szokott nézni South Parkot?

Előfordul.

Csak azért kérdezem, mert a 18. évad, 1. részében startup céget alapítanak a srácok és amikor Stan apja megkérdezi, hogy miért nincsenek iskolában, akkor azt válaszolják: startup cégük van, soha többet nem kell iskolába menniük. Ilyen egyszerű?

Nem, egyáltalán nem.

Ettől féltem. Akkor tegyük rendbe a fogalmat. Mi az a startup?

Sokan keverik a KKV-val, vagyis a kis- és középvállalkozásokkal, vagy egy cég indításával. A startup minden esetben egy olyan cég, amely gyorsan szeretne nagyra nőni és kijutni a nemzetközi piacra. A gyorsaság persze tök relatív fogalom, mert iparágtól függ, hogy mit lehet mondjuk egy év alatt felfuttatni, vagy mi az, aminek több időre van szüksége.

Az nevezhető ilyen cégnek, amely 50-100 százalékos növekedést tud elérni és addig sorolhatjuk ebbe a kategóriába, ameddig nem ér el egy masszív regionális, vagy nemzetközi jelenlétet.

Ha ezek megvannak, akkor már egy stabil, nagy vállalkozásról beszélünk, ami fenntartja magát, növekszik. Attól persze, hogy egy cég megnő lehet még szexi céges kultúrája, izgalmas termékei, de a startup fázis addig tart, ameddig gyorsan növekszik. Az viszont nem sorolható ebbe a kategóriába, ha valaki indít egy lokális kávézóláncot. Fantasztikus, fontos dolgok ezek is, ám más kategóriába tartoznak,e mások a fókuszok. A startupok esetében fontos a skálázhatóság. A csapatnak felkészültnek kell lennie arra, hogy ma még egy országot szolgál ki, de egy hónap múlva már kettőt, aztán hatot, nyolcat, tízet.

Említette, hogy lehet egy startup cég szexi. Ez azt is jelenti, hogy a vállalkozások bizonyos irányokat kizárnak, mert mondjuk egy esztergályos cég nem lehet szexi?

Jogos a felvetés, hiszen sokan a netes cégekkel hozzák összefüggésbe a startupokat, mert gyorsan lehet sikereket elérni, amelyek jól kommunikálhatóak. Könnyű innoválni a tradicionális szektorokat is ebben a szegmensben. Ugyanakkor lehet egy globálisan terjedő speciális lakatos, vagy kézműves franchise-hálózatot is indítani, aminek van egy különleges arculata, technológiája. Vannak magyar divat- és stylist projektek is, amelyek megpróbálnak világkörüli útra indulni. Ugyanakkor az látszik, hogy a leglátványosabb eredményeket a B2B szoftverpiacon érték el közép-kelet európában. Jó aránnyal sikeres sztorik indulnak ebben a szektorban, s fokozatosan kapcsolatépítéssel versenyképesek a nagy cégekkel. Szóval heterogén a dolog, de valamiért mégis a mérnökinformatikusokat fogja meg elsőként a startup-láz, pedig startupot bárki csinálhat.

Amikor egy leendő üzleti partnerrel tárgyal, akkor ugyanolyan komolyan vesznek egy startup céget, mint egy nagyobb vállalatot?

A Neticle már öt éves cég, amelynek Magyrországon, Bulgáriában, Romániában és Grúziában már vannak érdekeltségei, emellett hamarosan Németországban is megveti a lábát. Ha felvillantjuk azt, hogy van nyolcvan ügyfelünk és bemutatjuk azt a munkát, amit eddig elvégeztünk, akkor már azt látják a partnerek, hogy ez egy jól működő, innovatív startup. Korábban nyilván nehezebb volt a helyzet, két évbe telt felépíteni azt, hogy komolyan vegyenek minket.

Nem akarok a zsebében turkálni, de ez drága két esztendő lehetett…

A megtakarításokból éltünk ebben az időszakban, de a cégünk cashflow pozitív a kezdetek óta, mi az ügyfélbevételekből tudtunk építkezni. Persze kellett áldozatokat hozni és kockáztatni is, nekünk megérte. Az mindenkinek a személyes döntése, hogy meddig megy el ebben a tekintetben. A nagy cégek ma már nyitottak, abban az esetben, ha nem időrabló startupról van szó. Az idő mindenkinek fontos.

Ha valaki azt mondja, hogy húsz perc alatt fel tud vázolni egy létező problémára, egy működő megoldást, akkor azzal mindenki jól jár.

Amúgy azt tapasztalom, hogy a nagy cégek nyitottak a kicsikre, ez pedig tök pozitív. Már csak azért is, mert a nagy cégek ezzel tudják támogatni a gazdaság ezen szegmensét. A legnagyobb itthoni cégek nyitottak, legalább a beszélgetésig el tudunk jutni a releváns személyig.

A startup cégek honnan szerzik a munkaerőt? Bármilyen korosztály dolgozhat egy ilyen vállalkozásnál, vagy ez inkább a huszonévesek pályája?

Összetett kérdés, de a startup mindenkié. Ugyanakkor két véglet van. Az egyik ugye a kényelem és a biztonság, a másik pedig a másik pedig egy agilis és nagyobb kockázattal járó munkahely. Mindenki esetében döntés kérdése, hogy ki milyen életszakaszban tart, mit tud bevállalni.

Annyit elárulhatunk, hogy mi most éppen a hivatali munkaidő után beszélgetünk, ám még szinte minden asztalnál ülnek.

De nem is kezdünk reggel nyolckor! A hét elején megbeszéljük a feladatokat, ezeket kell megoldani a hét végéig. Azt mindenki maga dönti el, hogy milyen időbeosztással oldja ezt meg, de még az is, hogy otthonról dolgozik, vagy az irodában. Gyakorlatban a szabadságot is lazán kezeljük, mert az fontos, hogy szeressen itt lenni, de ha valaki többet akar menni, mint mondjuk 22 nap, akkor nem korlátozzuk, rugalmasok vagyunk. És akkor visszacsatolva az eredeti kérdésre: van olyan, aki tradicionálisan fogja fel ezt a dolgokat, van aki pedig éjjel volt bent az irodába.

Ez is azt mutatja, hogy ez egy fiatalos dolog.

Nálunk most jelenleg 18 éves a legfiatalabb és 35 éves a legidősebb munkatárs. Nyitottak vagyunk arra, hogy idősebbek is jöjjenek, de nem szempont a kor, amikor munkatársat keresünk. Az sokkal fontosabb, hogy amikor csatlakozik hozzánk valaki és megkapja az bevonó oktatást, akkor ebben a környezetben feltalálja magát. Az is igaz, hogy

minél nagyobb a munkatapasztalat valakinek, annál kevesebb a kreativitása.

Látni kell, hogy egy fizetés nem ugyanannyi egy ilyen cégnél, mint mondjuk egy autóipari senior kollégánál, mert ott szuper béreket kaphatnak.

Ha felad egy hirdetést, akkor vonzó az, hogy egy startup cégről van szó?

Ez ma már talán nem igaz. Ennél sokkal fontosabb, hogy minden csapattag kap egy tágabb homokozót, amiben szabadon működhet. Mindenki megtalálhatja a határait, s akinek ez vonzó, annak egy startup jó munkahely. Nálunk a fizetés az nem motivációs eszköz, hanem egy szimpla trade off. Transzparensek a bérek, mindenki tudja, hogy mennyit keres a másik. Ha valaki bekerül, akkor arról tudják a többiek, hogy mennyit keres, de nálunk nincsenek megkülönböztetések ebben a kérdésben. Amúgy meg úgyis kiderülnek ezek a kérdések mindenhol, sokkal jobb ezt megbeszélni, nálunk nincs ebből feszültség. Amúgy viszonylag könnyű új kollégát találni. Próbálunk emberközeliek maradni, ezért működtetjük a social-csatornákat, vagy megyünk el egyetemi órákra, vagy diákszervezetekhez. Aktívan ápoljuk a céges kapcsolatokat, vannak kollégák konkurensektől, vagy éppen korábbi ügyfelektől. Sokat teszünk azért, hogy emberközelivé tegyük a céget, például mi a social média profiljainkon nemcsak a céges ügyekről posztolunk, hanem még arról is, hogy milyen volt az üzeti reggelink.

Hogyan tud talpon maradni és növekedni egy startup cég?

Nincs két hasonló sztori, de azt az ökölszabályt tudom mondani, hogy először az ügyfélszámot kell növelni és csak aztán szabad befektetőt keresni. Ha növekszik a partnerek száma, akkor könnyebben jön a befektető is. Ha ez utóbbi megszerzésével többet foglalkoznak, mint az ügyfelekkel, akkor egy csomó idő kárba vész. Azt kell megoldani valahogy, hogy előbb legyenek partnerek és aztán jön a finanszírozás.

Nehéz befektetőt találni?

Van egy mondás a startuperek között:

ha befektetést keresel, akkor tanácsot kapsz, ha tanácsot kérsz, akkor befektetést kapsz.

Négy-nyolc hónapos folyamat is tud lenni egy tőkebevonás, vagyis ez egy hosszú dolog, akkor kell elkezdeni, amikor a pénzre még nincs olyan nagy szükség. Érdemes bevonni olyanokat ebbe a folyamatba, akik már túl vannak ezen, így tettünk mi is, mert hiába gondolja magát az ember marha okosnak, sok a nehézség. Egyébként lehet céget építeni befektetés nélkül is, csak át kell gondolni, hogy mi az a plusz, amit hozzá lehet adni. A befektetés nem cél, hanem egy eszköz arra, hogy elérjük a céljainkat. A tőkekapás olyan, mintha a cég hitelt kapna. Megteremtődik a lehetősége annak, hogy valami nagy dolgot vigyen végre, ezért érdekes ezek kezelése. Ettől még nem lehet elkényelmesedni. Mi tudtunk volna menni befektetés nélkül is, működött a cég, skálázható volt, össze is tudtuk volna szedni azt az összeget, ami lehetővé tette volna, hogy kilépjünk a határokon túlra, de úgy voltunk vele, hogy miért ne most tegyük ezt meg? Most nem vagyunk messze a tőkebevonás lezárásától. Ugyanakkor el is mondtuk a csapatnak, hogy ez nem a tejjel-mézzel folyó kánaán, hanem igazából még nagyobb terhet jelent, hiszen most tovább nyújtózkodhatunk annál, ameddig a takarónk ér, de egyszer elfogy a tőketartalék és egy-másfél évünk van, hogy a elkezdjen megtérülni.

Említette már, hogy több országban is működik a cégük. Hogy lehet ezt a terjeszkedést elérni?

Nem egyszerű. Mi felépítettünk egy magyarországi cégbázist, s ezek a partnerek ajánlottak minket a csoportjukban lévőknek, a testvércégeiknek. Így sikerült a közelmúltban 12 tárgyalást szerveznünk Bukarestben. Szófiában viszont úgy dolgozunk, hogy van egy helyi csapatunk, akik franchise rendszerben dolgoznak és megosztozunk a bevételeken – ez is egy működő rendszer. Bulgáriában voltak megfelelő emberek, de ezeknek a megtalálása a legnehezebb a business developmentben. Ha találkozunk megfelelő emberekkel, akkor könnyebb megindítani a külföldi érdekeltségeket. Meg aztán van olyan cég, amely teljesen online dolgozik, vagyis mindegy hol van. Annak nagyon óvatosnak kell lennie, aki kifejezetten az Egyesült Államok piacára akar lőni.

Az egy drága dolog lehet.

Ott egy egymillió eurós finanszírozás nem elég. Kiutazni, felépíteni egy kapcsolatot nagyon sokba kerül. Szinte felfoghatatlan, hogy ez mekkora kiadás. Komoly háttér kell és el kell fogadni, hogy mire egy piacra lépésből látszik valami az akár egy év is lehet. Türelem kell, finanszírozni kell. Ráadásul az Egyesült Államokban nagyon nagy a zaj, nem nagyon van olyan szektor, amelyben ne lenne erős versenytárs. Lehet, hogy jobbak vagyunk, de felépíteni a businesst, a brandet, az egészen más dimenzió ott, mint mondjuk a teljes Közép-európai régiót nézve. Láttam sok olyan sztorit, amely komoly összegeket égetett el Egyesült Államokbeli ízlelgetésekkel. Komoly pénzről volt szó, 1-2 millió euróról és nem azért nem jött be, mert nem volt a jó a cég, vagy a termék, hanem azért, mert a tengerentúl megmaradni brutális feladat.

Sokan gondolkodnak azon, hogy mi jön majd a közösségi média jelenlegi formái után. Mi lesz a startupokat követően?

Mindig voltak és lesznek ilyen cégek, de minidig vannak sztárok, most például az internetre épülő cégek. Most, ami nagy dolog lehet az az önvezető autók piaca, ezzel sokan is foglalkoznak, a nagy gyárak is lesik, mit tanulhatnak, vásárolhatnak. Ebben a szektorban most mindenki várja a bummot. A másik nagy terület a mesterséges intelligencia és adat. Kezd elterjedni az adat vezérelt döntéshozatal, emellett pedig a megújuló energia minden téren izgalmas lesz. A fejlődés biztosan nem áll meg, még akkor sem, ha nem könnyű elindulni ebben a régióban, hiszen például semmiféle adókedvezmény nem jár a startup cégeknek. Azon kívül, hogy a pályakezdők után kaptunk valami kedvezményt, semmi előnye nem származott a vállalkozásnak abból, hogy a semmiből teremtett húsz munkahelyet.. Amikor elkezdtük, akkor az alapítótársaimmal megfogadtuk, hogy mindent teljesen legálisan, ha úgy tetszik, fehéren csinálunk majd, és ez szignifikánsan határozza meg a gazdálkodásunkat.

Mi a fontosabb a termék, vagy a sales?

A techonlógia, a termék, vagy a megoldás az csak az ötven százaléka a dolgoknak. Indításkor tök jó, hogy van egy egyedi, vagy piacvezető megoldás, de az nem adja el magát. A marketing, vagy a sales jó művelése a másik ötven százalék.

Egy rossz terméket jó marketinggel el lehet adni, de egy jót nem lehet rosszal.

Az eladás nagy művészet, mert a termék hiába szép, ugyanekkora varázslat skálázva értékesíteni több országban.

 

http://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/39832/pics/lead_800x600.jpg
gazdaság,Interjú,IT,Neticle,startup,Szekeres Péter,vállalkozás
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Dr. Papp Lilla: Ki kell használni a startupokat támogató szervezeteket

2017.08.13. 10:00
Dr. Papp Lilla Magyarországról indult, Svájcban alapított startupot most pedig Európa és India felé terjeszkedne. Az iparjogvédelmi jogász beszélt arról, …

Hornyák Tibor: A 24.hu megsértette a magánélethez való jogomat

2017.08.10. 16:45
Az Erzsébet Táborok fő szervezőjének rendesen nekirongyolt a 24.hu. Napi 110 ezer forintos szállásbérlésről szól az oknyomozás. Hornyák Tibor lett a célpont, de …

Németh Szilárd: Botrányt kellett csinálniuk

2017.08.04. 17:05
Soros érdekében áll, hogy folyamatos botrány legyen Magyarországon a jövő évi választásokig. Ha folyamatos botrány van, akkor lehet azt mondani, hogy nincs béke, nincs nyugalom, nincs rend az országban …

Georg Spöttle: A migránsokkal a lakosság cserélődése zajlik nagy ütemben

2017.08.04. 10:00
Georg Spöttle szakértőként, amolyan megmondó emberként tűnik fel az elmúlt esztendőkben a közmédia különböző műsoraiban. Mégis misztikus …

Grezsa István: Közmegegyezés kell Trianon igazságtalanságáról

2017.07.30. 08:30
Tusnádfürdő szabadegyetem után mindig érdemes egy indulatoktól, érzelmektől mentes, higgadt nemzetpolitikai mérleget vonni. A blogstar.hu kérésére erre …

Dézsy Zoltán: A félelmemet mindig legyőzte az újságírói kíváncsiságom

2017.07.18. 07:00
A Seuso-kincsek legendás útja több országon átívelő történet, amiben közrejátszott a politika, pénz és a hatalmi harcok. Dézsy Zoltán …

Jelentős az érdeklődés a magyar agrárkutatási eredmények iránt

2017.07.11. 14:10
Külföldön is jelentős az érdeklődés a magyar agrárkutatási eredmények iránt; nemcsak a környező országokban, de Közép-Ázsiában is keresik - például - az …

Ughy Attila: Jó úton járunk

2017.07.08. 10:00
A kerületnek anno igencsak gyenge volt az érdekérvényesítő képessége, az előttünk dolgozó városvezetők képtelenek voltak hathatósan elmagyarázni Demszkyéknek, hogy miért fontos a csatornázás – hangsúlyozta a Blogstarnak …

Kovács Ferenc: Egymás mellett egymást kell erősíteni

2017.07.07. 10:00
Nyíregyháza – a keleti vég. Sokakban nem túl színes és fényes a kép él a szabolcsi megyeszékhellyel kapcsolatban. A múltban valóban voltak problémák – és nyilván mindegyik nem …

Novák Katalin: Nem hozunk meggondolatlan döntéseket

2017.07.06. 09:35
A bölcsődéket és az óvodákat támogató programokban vannak eltérések, amelyeket figyelembe kell venni. S miközben a kormányzatnak számtalan, a családokat segítő kezdeményezése van, …

Ezeket a cikkeket olvastad már?