Blogolj!

Coca Cola-tréning a fiatalok elhelyezkedéséért

Cseresnyés Péter államtitkár

Az #énjövőm címmel rendezett szakmai délelőttöt a Coca-Cola HBC Magyarország ma Budapesten. A tanácskozást Tóth Valentin, a cég igazgatója nyitotta meg utalva a hazai munkaerőpiac sajátos helyzetére. Itt ugyanis egyszerre van jelen a munkaerőhiány és a munkanélküliség. A fiatalok pedig e kettősségben nehezen tudnak elhelyezkedni, mert hiányoznak az alapvető készségek a sikeres munkakezdéshez. A ismert üdítőgyártó épp ezért hozott létre egy vállalati programot, amely a fiatalok munkavállalását támogatja, és amely ősszel veszi kezdetét. Az #énjövőm programban többek között önismeretre, állásinterjú helyzetek és a visszajelzések kezelésére tanítják a fiatalokat.

A programhoz szervesen kapcsolódik az a kormányzati politika, amelyről Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára tartott előadást. Tájékoztatója homlokterében az a törekvés állt, hogy rámutasson, a 25 év alatti fiatalok miként tudnak rátalálni első vagy visszatalálni többedik munkahelyükre, illetve hogyan vehetik igénybe az elhelyezkedéshez szükséges kormányzati eszközöket. Rámutatott, hogy a kormányzati munkába nagyon is jól illeszkedik az a szándék, amit a társaság vállalati szinten megvalósított, hiszen nagyon hasonló módon képzelik el a fiatalok munkába állását.

Cseresnyés Péter elöljáróban emlékeztetett, hogy napjainkban lényegesen kisebb a munkanélküliség Magyarországon (4,4%), mint volt 2010-ben (12%), a kormányváltás idején. Továbbá lényegesen magasabb a foglalkoztatási ráta, mint volt ugyanabban az időszakban. Napjainkban 4,4 millióan dolgoznak, míg a kormányváltás idején 3,6 millió volt a foglalkoztatottak száma. Ezzel együtt az a gond a Coca-Colánál is, hogy egyes területekre csak hosszas keresés után lehet találni megfelelő munkaerőt. Munkaerőtartalék pedig – még a kedvező foglakoztatási helyzet ellenére is – van. Még mindig több százezer ember alkalmas arra, hogy munkába álljon, köztük nagyon sok 25 év alatti fiatal. Ott vannak azok is, akik rövidebb hosszabb ideig külföldön próbálták ki magukat. – Hála Istennek ők is kezdenek visszajönni! – szögezte le az államtitkár. Mint mondta, a KSH legutóbbi adatai alapján 2017 második negyedévében a tavalyi esztendő hasonló időszakához képest ötezerrel többnem tartoznak a hazatérők közé, mint amennyien elmentek munkát vállalni külföldre. A visszaáramlás annak is köszönhető, hogy itthon folyamatosan növekednek a bérek. A Coca-Cola igazgatója igazolta, hogy a bérnövekedésekkel párhuzamosan a járulékok mértéke csökkent, s ha a bérnövekedési ütem tovább nő, akkor a járulékok még tovább fognak mérséklődni.

Az államtitkár emlékeztetett, 2010 környékén a 25 év alattiak munkanélkülisége 30 százalék volt, a foglalkoztatási arány pedig jóval 20 százalék alatt volt. Ez a helyzet 2017-re megváltozott. A munkanélküliségi mutató pedig drasztikusan, 10 százalékra csökkent, míg a foglalkoztatási érték közel 30 százalékos lett.

Cseresnyés Péter kiemelte, a Coca-Cola is egyik támogató eszközeként tekint a képzésre, csakúgy, mint a kormányzat. Bizonyos készségek hiányában ugyanis nem lehet elvárni azt, hogy a munkavállalók minőségi munkát végezzenek. A kormányzat részint hazai, részint uniós forrásból finanszírozott programokkal segíti a 25 év alatti fiatalok képzését, koncentrálva a nem tanuló, nem dolgozó fiatalokra.

Az államtitkár aláhúzta, hogy hazai forrásból a munkavédelmi akció segítette leginkább a 25 év alatti fiatalok elhelyezkedését. Ez a lehetőség segíti a tartós munkanélküliek, az 55 év felettiek, a kisgyermekes anyák, mezőgazdasági dolgozók újra munkába állását is. A program lényege, hogy a hátrányos helyzetű elhelyezkedni akarók esetében az őket foglalkoztató munkaadókat járulékkedvezményben részesíti. Ha például egy korábban tartósan munkanélküli 25 év alatti fiatalt foglalkoztat egy munkaadó, akkor a munkabére után fizetendő adó felét megtarthatja a cég, azt nem kell befizetni.

Forgács István romaügyi szakértő

Forgács István romaügyi szakértő az előadás után a Blogstar kérdésre elmondta, a kormányzat támogatása a leghátrányosabb térségekben, kiegészülve egy Coca-Cola-típusú tréninggel a 25 év alattiaknak sokat segíthet a motiváció újbóli megtalálásában. Érezniük kell a fiataloknak, hogy újból van értelme tanulni. Ez azért passzol a kormányzat elképzelésével, mert 25 év alatt két szakma megszerzése az ma Magyarországon ingyenes. Ezrével vannak ma az országban olyan hátrányos helyzetű és roma fiatalok, hogy az általános iskolát követően nem szereztek érdemi tudást, szakmát. Ugyanakkor ma őket nem nagyon motiválja semmi arra, hogy eljussanak a legközelebbi szakképző iskoláig. Ha egy ilyen – szintén térítésmentes – tréning segíti például a cigány fiatalok sokaságát segíti, hogy ennek hatására, akár huszonéves fejjel is szakmatanulására adják a fejüket, akkor az nagyon hasznos dolog, s azt csak üdvözölni lehet.

https://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/42692/pics/lead_800x600.jpg
Az #énjövőm,Coca-Cola,Cseresnyés Péter,Forgács István,önismeretre, állásinterjú helyzetek és a visszajel
 

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Cseresnyés Péter: Foglalkoztatásban az EU-átlag fölött vagyunk

2018.03.06. 15:05
Látványosan csökkent a munkanélküliség Magyarországon 2010 óta, miközben a foglalkoztatás a különböző kormányzati intézkedések következtében fokozatosan nő …

Ezeket a cikkeket olvastad már?