Blogolj!

Ughy Attila: A miniszterelnök nem húzza el innen a repülőteret

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Közép-Európa egyik vezető gazdasági csomópontjává válhat. Azt azonban senki ne gondolja, hogy az állam támogatni fogja a reptér ellehetetlenítését, miközben például a kormány százmilliárd forintokat költ környezetének fejlesztésére – jelenti ki határozottan Ughy Attila, Pestszentlőrinc-Pestszentimre polgármestere. Hozzátette, azért küzd, hogy Erzsébet- és Bélatelepen még nagyobb területek kerüljenek bele abba a sávba, ahol zajvédelmi, környezetvédelmi beruházásokat finanszíroznak. Blogstar-interjú. 

Az önkormányzata jó kapcsolatokat ápol a Budapest Airporttal. Ez ezért is érdekes, mert általában arról lehet hallani, hogy a repülőgépek zaja irritálja a lakókat, akik konfliktusban állnak a repülőtérrel. A XVIII. kerületben - noha a repülőtér forgalmának 85 százaléka ezen városrész fölött repül el - mégis békés az élet, a zaj miatti konfliktusokról inkább a szomszédos, XVII. kerületi városrészből hallani, amit legutóbb az LMP rákoshegyi sajtótájékoztatója emelt fel. Önök hogy csinálják?

Az ember mindig a realitásokhoz próbáljon igazodni. A realitások pedig a következők:

az én kedvemért a miniszterelnök nem fogja a repülőteret elhúzni olyan területre, ahol semmilyen konfliktust nem fog okozni a repülőgépek forgalma. Az én kedvemért nem fogja a légiközlekedésből adódó előnyöket feladni sem az állam, sem az érintett magánbefektetők, akik a reptér üzemeltetésében érdekeltek. Meg kell találni azt az egyensúlyt, ahol a lakók érdekei nem sérülnek vagy a lakókat kárpótolni lehet valamilyen módon az elszenvedett hátrányokért, és mellette a repülőtér prosperálni tud.

A légiközlekedés és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér együtt a magyar bruttó hazai termék körülbelül kettő százalékát adja. Ha hozzászámítjuk a légiközlekedéshez szorosan kapcsolódó tevékenységeket is, akkor ez az érték öt százalék közelébe emelkedik. Csak a légiiparban mintegy 10-12 ezer ember dolgozik, azaz ennyi család megélhetését biztosítja ez az ágazat. Nyilvánvalóan mindezek egyensúlyával kell a légiközlekedésre tekinteni.

Mit mond a kerületben élő embereknek, akik panaszkodnak a zajra?

Megkérdezem tőlük, mikor költöztek ide. Három-négy éve, mondják többnyire. És amikor idejött, megvette a telket, akkor tudta, hogy itt van a reptér? Azt válaszolják, hogy tudták. Akkor mit gondoltak, hogy repülőgépek mindenféle zajhatás nélkül fognak működni? Ez természetesen nincs így. A reptér hatással van a környezetére. Egy jó városvezetőnek az a feladata, hogy ebben a helyzetben megtalálja azokat a pontokat, ahol kőkemény tárgyalásokkal rá lehet szorítani a repülőteret, hogy csökkentse a zajhatásokat. 

Mire gondol?

A repülőgépek le- és felszállásának zaja globális probléma. Az éjszakai repüléseket nem szabad engedélyezni vagy csak nagyon minimális számban. Kiemelten kell figyelni arra, hogy egyenlő terhelés legyen a repülőtér futópályáinak két végpontjánál lévő települések tekintetében. Hogy lehetőleg egyiknek se kelljen aránytalanul nagy terhet elviselnie. Reméljük, egyszer a légiipar olyan minőségű gépeket gyárt majd, amelyek sokkal kisebb zajjal járnak, mint a jelenlegiek.

Ezen a téren már azért tapasztalható némi előrelépés…

Az elmúlt húsz évben ezen a téren valóban vannak jelentős változások. Ha például valaki ugyanolyan távolságból megszemléli egy TU-154-es és egy Airbus 321-esnek a felszállását, akkor a kettő között ég és föld a különbség.

Hol lehet erőteljes tárgyalások révén eredményesen föllépni például a földi zajok visszaszorításában?

Forgalomszervezés tekintetében a HungaroControllal, illetve a Budapest Airport menedzsmentjével lehet helyes irányba terelni a dolgokat. 

Ez jól hangzik, de mi a konkrétum?

Például arról egyeztetünk, hogy miképpen várakozhatnak teherárú szállítás előtt a legcsöndesebben a  a repülőgépek az előtéren: ne kiegészítő hajtóművet használjanak, hanem kötelező legyen az elektromos betáplálásra való rácsatlakozás. Ezek nagymértékben képesek a földi zajok csökkentésére. 

A repülőgépek javításnál és földi karbantartásnál is vannak lehetőségek és eredmények is.

Szerencsére vannak. Ezen a téren is elő kell írni, hogy hajtóműpróbázó falakat építsenek, a próbázásokat pedig ezek mögött hajtsák végre. Ezen a téren is sikerült eredményt elérni. Már az én polgármesterségem idején adták át azt a zajvédő létesítményt, ami jelentősen csökkentette a hajtóműpróbából eredő földi zajok erejét.

Gondolom, a többi településsel együtt léptek föl a zajvédő fal megépítése érdekében.

Úgy nem lehet tárgyalni egy magántulajdonossal, hogy azt követeljük tőle: semmiféle zaj ne jöjjön ki a reptérről.

Vannak önkormányzat által megtámogatott lakók, akik teljes komolysággal azért perelnek, hogy zárják be a repülőteret. Mit szól ehhez?

Van ilyen, ami nyilvánvalóan lehetetlen. A Budapest Airporttól továbbá azt sem lehet kérni, hogy naponta legfeljebb öt repülőgép szálljon fel. Ez is nonszensz. A Liszt Ferenc Nemzetőzi Repülőtérnek várhatóan 13 millió utasa lesz ebben az évben. Az értelmetlen megszorításokért való kardoskodás halálra ítélt erőfeszítés, az ügyet nem viszi előre, csak a konfliktusokat élezi.

Ismeretes, hogy egy repülőgépen hozzánk érkező utas manapság mintegy ezer eurót költ Magyarországon. Azaz 13 millió szorozva ezerrel. Ennyi euro az, amivel a nemzetgazdasági költésekhez hozzájárulnak

az ide repülőgépen érkező utasok. Ez azért komoly felelősség abban az értelemben, hogy a botot hova teszem be a küllők közé - vagy beteszem-e egyáltalán. 

A jelek szerint a XVIII. kerület megtalálta a kompromisszumot?

Meg lehet találni a kölcsönös érdekek alapján nyugvó megoldást. És persze cserébe kérni kell. Kérni kell például azt, hogy támogasson a reptér a települési önkormányzatok számára fontos fejlesztéseket, támogassanak olyan projekteket, amelyek a társadalmi felelősségvállalás részét képezik. Ezzel a környéken élőknek csökkenthetik a repülőtérrel kapcsolatban lévő rossz érzéseit.

A XVIII. kerületben Erzsébettelepen és Bélatelepen okozzák a legtöbb gondot a le- és felszálló gépek okozta zajok. Itt hogyan oldják föl a konfliktusokat?

Itt küzdünk azért, hogy még nagyobb területek kerüljenek bele abba a sávba, ahol zajvédelmi, környezetvédelmi beruházásokat finanszíroznak azokból a bevételekből, amelyeket a szabálytalan leszállásokból eredő büntetésekből szednek be. Erzsébet- és Bélatelepen lehet látni ilyen forrásokból finanszírozott ablakokat, redőnyöket, s más hangszigetelő eszközöket az épületeken. A beruházásokkal érintett azonban terület egyelőre szűkebb, mint szeretném. Azért küzdök, hogy minél több ingatlan kerülhessen a fejleszthető, a plusz szigeteléssel ellátható kategóriába. Véleményem szerint a le- és felszállással érintett említett városrészek közel teljes területe bekerülhet majd ide.

De már ez is sokkal több, mint a szomszédos városrészben, ahol semmi nem történik. Ismeri a helyzetet, ugye?

Igen, van róla tudomásom. Nagyon nagy hiba lenne, ha én ebből a pozícióból érzéketlennek tűnnék mások fájdalmával összefüggésben. Lehetséges, hogy ott is nagyok a zajok, kedvezőtlen a széljárás, amit az ott élő emberek nagyon nehezen élnek meg. Az a fontos, hogy ezekből a helyzetekből meg lehessen találni a kiutat. Biztos, hogy nem az lesz a kiút, hogy lezárunk egy komplett repülőteret, s nem is az, hogy becsukunk komplett futópályákat. Ez nem lesz megoldás. Bírósági úton nem lehet a teljes légiipart bezárni. Föl kell ismernie mindenkinek, hogy itt kompromisszumos megoldást kell keresni. Érveket kell gyűjteni, kapcsolatokat építeni, s mindent megtenni a városrész érdekeinek képviseletében. Ez azonban nem lehet egyenlő azzal, hogy zárják be a repülőteret vagy hogy arrafelé ne repüljenek a repülők.

A közelmúltban kormányzati szereplővel bővült a Budapesti Régió Klaszter, amelynek csapatát így már a Nemzetközi Befektetési Ügynökség, a HIPA is segíti. Mire jó ez a bővülés a klaszternek?

A HIPA a Külgazdasági és Külügyminisztérium háttérintézményeként hatékonyan tudja közvetíteni azokat a kérdéseket, kihívásokat, amelyekkel a klasztertagok találkoznak. Budapest Ázsia, ezen belül Dél-Kelet-Ázsia irányában az egyik legfontosabb ugródeszka. Ha ebből a térségből tudnak befektetők érkezni – integrátorok, légiáru szállítók, összeszerelő üzemek, logisztikai és más, a légiparhoz kapcsolódó vállalkozások – azok nagy valószínűséggel a repülőtér környékén keresnek maguknak helyet. De európai vonatkozásokról is beszélhetünk, hiszen a szabadon álló területeinken akár egy Hungexpóhoz hasonló méretű, időszakosan bérbeadható vásárközpont is ki fejleszthető lenne. Gondolkodunk továbbá olyan kerületi egészségközpont létrehozásában is, amely akár Nyugat-Európa lakói számára is komoly vonzerőt jelenthet. Emlékezhetünk, a Budapesti Régió Klasztert 2015-ben azzal a céllal hozták létre az alapítók, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Közép-Európa egyik vezető gazdasági csomópontjává váljon. Nagy öröm, hogy a klaszter minden tagja komolyan veszi ezt a munkát. A HIPA csatlakozása is ezt bizonyítja.  

https://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/43300/pics/lead_800x600.jpg
Ferihegy,Interjú,Liszt Ferenc Reptér,Orbán Viktor,Ughy Attila
 

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Orbán: köhögve és lázasan senki ne menjen emberek közé!

2020.08.07. 11:05
A miniszterelnök a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében azt kérte, hogy betegen - köhögve, vagy lázasan - senki ne menjen emberek közé.

Orbán Viktor levélben üzent a libanoni miniszterelnöknek

2020.08.05. 14:10
Orbán Viktor miniszterelnök levélben biztosította libanoni kollégáját, Hasszan Diabot, hogy Magyarország támogatja és segíti Libanont ebben a nehéz időszakban.

Orbán: minden változtatás kockázatot jelentene

2020.07.31. 10:10
Jelenleg jól van beállítva a koronavírus-járvány elleni védekezés szintje, és minden változtatás kockázatot jelentene, ezért "ne kockáztassunk, minden maradjon úgy, ahogy van" - mondta …

„Micsoda kilátás” – Orbán Viktornál járt Hosszú Katinka

2020.07.30. 15:25
A találkozóról úszóklasszisunk számolt be közösségi oldalán.

Orbán: Brüsszelnél megállítottuk a liberális nemzetközi brigád támadását

2020.07.24. 07:15
A miniszterelnök szerint a Soros György által felügyelt migrációpárti országok további támadássorozatára kell felkészülnünk a …

Csúcsokat döntöget Orbán Viktor támogatottsága

2020.07.23. 09:50
Az elmúlt öt évben egyszer sem volt ilyen magas a miniszterelnök népszerűsége, mint most.

Orbán: Hollandia a piros sarokban, Magyarország a kékben

2020.07.19. 13:20
A kormányfő szerint ha nem sikerül megállapodásra jutni a vitás kérdésekről a költségvetéssel és a mentőcsomaggal összefüggésben az Európai Uniós országok vezetőinek, az …

Orbán Viktor: több Balaton, kevesebb Adria

2020.07.10. 09:00
Az Operatív Törzsnek péntek délig kell kidolgoznia javaslatait az esetleges újabb intézkedésekről a járványügyi helyzet figyelembe vételével. Magyarország rendben van, de a vírus behurcolása probléma.

Orbán Viktor: Új lendületet kaphatnak a horvát-magyar kapcsolatok

2020.07.06. 16:00
Orbán Viktor gratuláló levelet írt Andrej Plenković horvát miniszterelnöknek, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) elnökének a párt választási győzelméhez; …

Orbán: Magyarország megerősödve kerülhet ki a válságból

2020.07.03. 11:15
Magyarország megerősödve kerülhet ki a koronavírus-járvány okozta válságból - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című …

Ezeket a cikkeket olvastad már?