Blogolj!

Nézzük mi áll a taxi tarifaemelés hátterében

Kecskés István

Brutális, kemény, elképesztő – ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel illették a taxisok tarifaemelését. Nézzük, mi áll az egész hátterében!

Fotó: hvg.hu

Először is fontos tény: ez az intézkedés a budapestiek kevesebb, mint egy tizedét érinti. Ennyien használják rendszeresen a szolgáltatást, no meg a hazánkba érkező külföldi turisták, ám azt tegyük hozzá, hogy az utóbbi kategóriába tartozók számára a magyar árak kifejezetten alacsonyak, hiszen hazájukban ennél jóval drágább a személyszállítás. 

A vita nem új: piaci, vagy szabályozott legyen az árszabás. Kapaszkodjanak meg, már a 17. században is ezen ment a csörte, aminek a végén Londonban és Párizsban is szigorú szabályozást vezettek be az árak meghatározásának tekintetében. A helyzet a 20 században sem változott, s amikor Budapesten megjelentek az első taxik, akkor már kemény szabályoknak kellett megfelelniük. Például hatóságilag rögzítették a tarifákat. A magántaxik 1982-ben jelentek meg, s ez hozott változást az árképzésben, s ezzel nem mindig az utasok jártak jól, mert bizony megesett, hogy jócskán az állami cégek tarifája fölött voltak a magánzók. 

A taxisok létszáma a rendszerváltás után robbanásszerűen emelkedni kezdett és ezzel együtt elszabadultak díjak is. Ekkor nyert értelmet a szabad ár, ami akár azt is jelenthette, hogy egy magánzó 1000 fotintot is elkért kilométerenként.

Ezzel együtt növekedtek a panaszok is a taxisok ellen. Ezt megunva, a főváros 2008-ban megalkotta a saját taxi rendeletét és az utasok védelmében maximalizálta az árakat.

A jelenleg is érvényes szabályozás, több módosítást követően 2013-ban lépett életbe. Azóta a hatóságilag rögzített előírás – fix tarifa – 450 alapdíjjal, 280 Ft km díjjal és 70 Ft-os várakozási díjjal határozta meg, szemben a Kamara által lényegesen magasabb tarifákat tartalmazó javaslatával, hivatkozva az utasok érdekeinek védelmére. A rendelet az akkor Vitézi Dávid irányítása alatt álló BKK-t hatalmazta fel a fővárosi taxi felügyeletével, ide értve az engedélyek kiadását, visszavonását, és a szolgáltatás szigorú ellenőrzését is – utóbbi tekintetében sokakban lehet hiányérzet.

Ugyanakkor a törvény értelmében az ár megállapítója jogosult, és köteles – ha piaci szereplő ezt kezdeményezi - időről időre felülvizsgálni a megállapított tarifát. Három évvel ezelőtt ez meg is történt, ám akkor semmi sem indokolta a változtatást. Tavaly nyáron viszont alapvető változások álltak be, mert kiderült, hogy

a megnövekedett igényeket, a fővárosi taxisok már nem tudják kielégíteni,

a kamara megállapításai szerint azért, mert a tarifák nem vonzóak a vállalkozók számára, vagyis kevés volt az új vállalkozó. Ennek hátterében az állt, hogy a megnövekedett költségek elvitték a nyereséget, így nem érte belevágni a személyszállításba. 

Emellett pedig belépett a piacra az UBER, amely illegálisan kínált alternatívát az utazóknak, s végül azért döntött úgy, hogy kivonul Magyarországról, mert a jogi szabályozás az illegális személyszállítási tevékenységet végzőkkel szemben szigorú szankciókat léptetett életbe. Időközben az élet a magyar kormány döntését igazolta, miután az Európai Bíróság 2018-ban kimondta, hogy az UBER tevékenysége klasszikus taxi tevékenység nem utazás megosztó alkalmazás.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) tavaly nyáron jelezte, hogy szükség lenne a rögzített ár felülvizsgálatára, annak érdekáben, hogy bővüljön a szolgáltatók létszáma, vagy éppen bővüljön a cégek száma. Novemberre ki is alakult az az elképzelés, amelyet a taxisok jelentős része támogat is, bár néhányan a költségek csökkentésében látták a megoldást, tartva a tarifa emelés várható negatív hatásától a fuvarszám visszaesésétől. A hatósági árral kapcsolatban érdemes tudni, hogy állami támogatást nem foglal magában, ugyanakkor a vállalkozás, amely ezt használja nem termelhet veszteséget. 

Budapest vezetése nyitott volt az egyeztetésre és több tárgyalási fordulóban egyeztetett a lehetőségekről.

Az emelés mellett szóló szakmai érvek között szerepelt a gépkocsikkal szembeni műszaki követelmények változása, a kötelező online pénztárgép használat bevezetése a taxikban és a kötelező biztosítási díjak emelkedése a taxi gépkocsik tekintetében.

A fővárosi közgyűlés végül az előterjesztettnél alacsonyabb szabott árat fogadott el, így júliustól egy átlagos taxi utazás, amely 7 kilométer hosszú, a jelenlegi 2410 Ft helyett 2800 Ft-ba kerül majd. Ez négy évvel az utolsó emelést követően 10 százalékos növekedést jelent.

Innen nézve és figyelve az alapsan beszabályozott taxisok bevételi oldalára is, nem tűnik Brutális, kemény, elképesztő változásnak. 

https://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/51726/pics/lead_800x600.jpeg
 

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Még nincs vége? Csaknem száz bombát találtak Srí Lanka fővárosában

2019.04.22. 16:05
Könnyen lehet, hogy a terroristák további merényletekre is készültek vagy készülnek.

Hét öngyilkos merénylő robbanthatott Srí Lankán

2019.04.22. 09:50
A robbantássorozatnak legalább 290 halálos áldozata és ötszáz sebesültje van, köztük külföldi állampolgárok.

Orbán: Magyarország elkötelezett a terrorizmus elleni harc mellett

2019.04.22. 05:45
A magyar miniszterelnök a kereszténységet ért súlyos Srí Lanka-i merényletre reagált.

Blogstar kávéház

2019.04.22. 01:00
Orbán Viktor feltámadása, Sargentini lopása, a börtön kényszerközössége, önveszélyes alváshiány és Adele milliós kifosztása hétfői online lapszemlénkben.

Saját pártja is Theresa May ellen fordult

2019.04.21. 19:35
A kormányzó brit Konzervatív Párt képviselőinek jelentős része is az új Brexit Pártra szavazna a sajátja helyett a májusi európai parlamenti választásokon - derül ki egy friss felmérésből.

Több mint 200 halálos áldozata van a Srí Lanka-i robbantássorozatnak

2019.04.21. 18:30
Az indiai ANI hírügynökség számolt be elsőként arról, hogy legalább hat robbanás rázta meg Srí Lankát húsvét vasárnap reggel. Később a főváros …

Szijjártó: a kereszténység a legüldözöttebb vallás a világon

2019.04.21. 16:30
A kereszténység a legüldözöttebb vallás a világon - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a húsvétvasárnap Srí Lankán elkövetett, több …

Mindenkit meglocsolnak hétfőn az égiek

2019.04.21. 14:25
A gyönyörű vasárnapi időjárást hétfőn hatalmas eső váltja fel, nemcsak a lányok lesznek meglocsolva, hanem azok is, akik nem tartanak maguknál esernyőt, vagy esőkabátot.

Több kamionnyi pénzt hozott valakinek a húsvéti nyuszi

2019.04.21. 07:30
Szombat este minden idők harmadik legnagyobb, 4,2 milliárd forintos főnyereményét vitte el egy szerencsés az ötös lottón.

Blogstar kávéház

2019.04.20. 21:45
Szombathely ellenzékieskedése, Bangóné érett sonkája, Macron brutalitása, a Brexit törésvonalai és Kelemen Anna nyuszifülei online lapszemlénkben.

Ezeket a cikkeket olvastad már?