Blogolj!

Nézzük mi áll a taxi tarifaemelés hátterében

Kecskés István

Brutális, kemény, elképesztő – ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel illették a taxisok tarifaemelését. Nézzük, mi áll az egész hátterében!

Fotó: hvg.hu

Először is fontos tény: ez az intézkedés a budapestiek kevesebb, mint egy tizedét érinti. Ennyien használják rendszeresen a szolgáltatást, no meg a hazánkba érkező külföldi turisták, ám azt tegyük hozzá, hogy az utóbbi kategóriába tartozók számára a magyar árak kifejezetten alacsonyak, hiszen hazájukban ennél jóval drágább a személyszállítás. 

A vita nem új: piaci, vagy szabályozott legyen az árszabás. Kapaszkodjanak meg, már a 17. században is ezen ment a csörte, aminek a végén Londonban és Párizsban is szigorú szabályozást vezettek be az árak meghatározásának tekintetében. A helyzet a 20 században sem változott, s amikor Budapesten megjelentek az első taxik, akkor már kemény szabályoknak kellett megfelelniük. Például hatóságilag rögzítették a tarifákat. A magántaxik 1982-ben jelentek meg, s ez hozott változást az árképzésben, s ezzel nem mindig az utasok jártak jól, mert bizony megesett, hogy jócskán az állami cégek tarifája fölött voltak a magánzók. 

A taxisok létszáma a rendszerváltás után robbanásszerűen emelkedni kezdett és ezzel együtt elszabadultak díjak is. Ekkor nyert értelmet a szabad ár, ami akár azt is jelenthette, hogy egy magánzó 1000 fotintot is elkért kilométerenként.

Ezzel együtt növekedtek a panaszok is a taxisok ellen. Ezt megunva, a főváros 2008-ban megalkotta a saját taxi rendeletét és az utasok védelmében maximalizálta az árakat.

A jelenleg is érvényes szabályozás, több módosítást követően 2013-ban lépett életbe. Azóta a hatóságilag rögzített előírás – fix tarifa – 450 alapdíjjal, 280 Ft km díjjal és 70 Ft-os várakozási díjjal határozta meg, szemben a Kamara által lényegesen magasabb tarifákat tartalmazó javaslatával, hivatkozva az utasok érdekeinek védelmére. A rendelet az akkor Vitézi Dávid irányítása alatt álló BKK-t hatalmazta fel a fővárosi taxi felügyeletével, ide értve az engedélyek kiadását, visszavonását, és a szolgáltatás szigorú ellenőrzését is – utóbbi tekintetében sokakban lehet hiányérzet.

Ugyanakkor a törvény értelmében az ár megállapítója jogosult, és köteles – ha piaci szereplő ezt kezdeményezi - időről időre felülvizsgálni a megállapított tarifát. Három évvel ezelőtt ez meg is történt, ám akkor semmi sem indokolta a változtatást. Tavaly nyáron viszont alapvető változások álltak be, mert kiderült, hogy

a megnövekedett igényeket, a fővárosi taxisok már nem tudják kielégíteni,

a kamara megállapításai szerint azért, mert a tarifák nem vonzóak a vállalkozók számára, vagyis kevés volt az új vállalkozó. Ennek hátterében az állt, hogy a megnövekedett költségek elvitték a nyereséget, így nem érte belevágni a személyszállításba. 

Emellett pedig belépett a piacra az UBER, amely illegálisan kínált alternatívát az utazóknak, s végül azért döntött úgy, hogy kivonul Magyarországról, mert a jogi szabályozás az illegális személyszállítási tevékenységet végzőkkel szemben szigorú szankciókat léptetett életbe. Időközben az élet a magyar kormány döntését igazolta, miután az Európai Bíróság 2018-ban kimondta, hogy az UBER tevékenysége klasszikus taxi tevékenység nem utazás megosztó alkalmazás.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) tavaly nyáron jelezte, hogy szükség lenne a rögzített ár felülvizsgálatára, annak érdekáben, hogy bővüljön a szolgáltatók létszáma, vagy éppen bővüljön a cégek száma. Novemberre ki is alakult az az elképzelés, amelyet a taxisok jelentős része támogat is, bár néhányan a költségek csökkentésében látták a megoldást, tartva a tarifa emelés várható negatív hatásától a fuvarszám visszaesésétől. A hatósági árral kapcsolatban érdemes tudni, hogy állami támogatást nem foglal magában, ugyanakkor a vállalkozás, amely ezt használja nem termelhet veszteséget. 

Budapest vezetése nyitott volt az egyeztetésre és több tárgyalási fordulóban egyeztetett a lehetőségekről.

Az emelés mellett szóló szakmai érvek között szerepelt a gépkocsikkal szembeni műszaki követelmények változása, a kötelező online pénztárgép használat bevezetése a taxikban és a kötelező biztosítási díjak emelkedése a taxi gépkocsik tekintetében.

A fővárosi közgyűlés végül az előterjesztettnél alacsonyabb szabott árat fogadott el, így júliustól egy átlagos taxi utazás, amely 7 kilométer hosszú, a jelenlegi 2410 Ft helyett 2800 Ft-ba kerül majd. Ez négy évvel az utolsó emelést követően 10 százalékos növekedést jelent.

Innen nézve és figyelve az alapsan beszabályozott taxisok bevételi oldalára is, nem tűnik Brutális, kemény, elképesztő változásnak. 

https://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/51726/pics/lead_800x600.jpeg

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Sokkoló videó: a sofőr Facebook élője a kilenc halálos áldozattal járó baleset előtt

2018.05.23. 05:25
Elképesztő videót hozott nyilvánosságra a román Adevarul online kiadása: a ceglédberceli baleset előtt a kisbuszt …

Blogstar kávéház

2018.05.23. 05:20
Jobbikos remegés, összekukázott baloldal, démonizált versengés, rossz alkuk, zátonyra futott szexuális kódok és döbbenetes seggfejek szerdai online lapszemlénkben.

Kilencen haltak meg egy buszbalesetben

2018.05.22. 22:05
A magyar rendőrség szerint kilenc halálos áldozata van a 4-es úton kedd délután történt balesetnek.

Kicsit nevetne és nagyon sírna Tisza Lajos a mai Szegeden

2018.05.22. 19:55
Május 21-e mellett május 22-ére is kiterjesztené Szeged Napját a Tisza Lajos Közéleti Egyesület, mely a Szegedet a nagy árvíz után, 1879 és 1883 között újjáépítő királyi …

Platform a Jobbikon belül

2018.05.22. 12:10
Hét Jobbikos színekben megválasztott polgármester és számos középvezető részvételével Toroczkai László vezetésével megalakították a MI MAGUNK platformot a Jobbikon belül.

Árokba borult egy menetrend szerinti busz a 62-es úton, sok a sérült

2018.05.22. 12:05
Árokba borult egy menetrend szerint közlekedő távolsági autóbusz a 62-es úton, Székesfehérvár közelében, Börgöndpusztánál. Az elsődleges információk …

Blogstar kávéház

2018.05.22. 03:50
A Jobbik szadeszes köntöse, az MSZP haláltusája, a kínai férfiak kínjai, egy négylábú trófeamentő és Zoltán Erika csodás újjászületése keddi online lapszemlénkben.

Vihar, eső, szél: nem lesznek kellemesek a következő napok

2018.05.21. 14:15
Elég cudar idők jönnek a következő napokban, már ami az időjárást illeti. Lesz itt minden: heves esőzés, zivatar, viharos széllökés.

Megszületett Orbán Viktor második unokája

2018.05.21. 10:55
A miniszterelnök Facebookon jelentette be a hírt.

Blogstar kávéház

2018.05.21. 00:00
Kifulladó tüntike, felpofozott Jobbik, kiröhögött Momentum, egy úszó atomerőd és a szuperszexi Zimány Linda hétfői online lapszemlénkben.

Ezeket a cikkeket olvastad már?