Blogolj!

Zsabka Zsolt: a tram-train a gazdaság fellendítését is segíti

Múlt héten pénteken tartotta a XX. Vállalkozók Napját a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ). A rendezvényen az Év Vállalkozója díjjal ismerték el Zsabka Zsoltot, a Diagramma Csoport tulajdonosát, a BKIK Ipari Tagozatának elnökét. Blogstar-interjú.

 

- Ön egyrészről a Diagramma Zrt. tulajdonos-vezérigazgatója, másrészt a BKIK Ipari Tagozatának elnöke is. Mit gondol, minek köszönhető az Év Vállalkozója díj, mivel érdemelte ki a kitüntetést?

- A VOSZ egyrészt az általam felépített cégcsoporton belüli munkámat, másrészt a BKIK-nál vállalt társadalmi tisztségemet is elismerte a megtisztelő díjjal.

- Mivel foglalkozik pontosan a Diagramma Zrt. cégcsoport?

- Elég sokrétű a tevékenységünk, hiszen négy országban – Magyarországon, valamint Kuvaitban, Dubajban és New Yorkban – vannak irodáink. Építőiparral, könyveléssel foglalkozunk, továbbá munkaerő-kölcsönzés, illetve kereskedelem is szerepel a tevékenységeink között, de tanácsadó cégünk is van, ahol ügyviteli és üzletviteli tanácsadást vállalunk. Az ország több területén építkezünk, a MOL-kutak jó részét is mi újítottuk fel, vagy éppen egy magánkézben lévő telekommunikációs hálózatnak – aminek ez egy közel 2 milliárdos üzletága – is mi vagyunk a fejlesztői, az állandó tanácsadók.

- A felsorolt tevékenységi körök között szerepel a munkaerő-kölcsönzés is, így jól ismerhetik az igényeket és a kínálatot. Ön hol látja a problémát, miért jelentkeznek folyamatosan gondok ezek a területen?

- A legnagyobb baj a szándékkal van.

Az irodánkban hetente minimum 150 ember megfordul, hogy felvételt nyerjen a listánkra. A tízlépcsős szűrőnkön keresztül a végére mindössze 10 fő marad, akik kiküldhetőek egy munkahelyre. Mi a 8 általánost vagy azt sem végzett emberekkel foglalkozunk, tehát a fizikai munkaerővel. Ez az a réteg, melynek tagjait a legjobban kell menedzselni ahhoz, hogy hosszú távon egy munkahelyen maradjanak. Nincs könnyű dolgunk, mert a körükben a legnagyobb az elvándorlás. Ha például bruttó 1050 forintos órabért adunk egy ilyen munkavállalónak, de aztán kap egy 1150-es ajánlatot, akkor azonnal váltani fog. Az sem könnyíti a helyzetünket, hogy vannak olyan nagy kereskedelmi multiláncok, melyek magasabb bért adnak meg, és természetesen egyszerűbb 8 órában polcot tölteni, mint egy nyomdában dolgozni, ahol komoly zajterhelés éri az embert, és a hőmérséklet sem ideális. Ilyenkor viszont hiába kínálunk mi 100 forinttal többet óránként, nem fognak hozzánk jönni.

- A másik komoly probléma a földrajzi eloszlás. Mi Budapesten működünk, és itt a régióban vannak munkaadó partnereink, akiknek 50-100 munkavállalóra lenne szükségük. Ugyan fel tudom hozni őket vidékről, de amint szállást bérelünk nekik, és kapnak annyi pénzt pluszban, hogy kéthetente haza tudjanak utazni, már nincs rajta nyereségünk. Nem tudunk akkora bértömeget elkérni a cégektől. Éppen ezért csak olyan munkát vállalunk el, amire biztosan megvan az emberünk. Viszont ez nem úgy működik, mint a kereskedelem, az ilyen munkavállalókat sem tarthatjuk állandóan a „polcon”, hiszen amint kapnak egy ajánlatot, értelemszerűen elfogadják.

- Megoldás?

- Jelenleg éppen egy applikációt fejlesztünk, hogy a munkát kereső távolról is rögtön megkaphassa az állásajánlatot. Csak vissza kell jeleznie, és rögtön kapja a választ, hogy mikor és hol kell jelentkeznie. Az alkalmazás arra is képes lesz, hogy vissza jelzi amikor a munkavállaló végzett a munkával, és rögtön elindulhat a bérszámfejtés. De mind ezek ellenére sem tudunk egyszerre ekkora mennyiségű embert kihelyezni. Éppen

emiatt azt gondolom, hogy néhány iparágban a gépesítést kell megerősíteni, és akadnak olyan iparágak is, melyek esetében érdemes lenne olyan munkásszálláshelyeket kell létesíteni, ahová fel lehet hozni a vidéki munkavállalókat. 

- A BKIK Ipari Tagozata és a Corvinus Egyetem nemrégiben hosszú távú, alulról építkező együttműködést kezdett el, aminek már gyakorlati elemei is voltak a diákok részéről. Mondana erről pár szót?

- A hallgatók valóban elkezdték megnézni különböző szakterületeken – humánerőforrás-menedzsment, textilipar és gépipar –, hogy középiskola után hova mennek a munkavállalók. Azt elemzik, hogy mikor dől el: mi lesz belőlük, és mi az oka annak, hogy befejezi valaki a szakközépiskolát vagy főiskolát, aztán mégsem az adott szakmában helyezkedik el. A BKIK is segíti ezt a kutatást. A következő ütemben olyan tankerületi központokat, vállalkozásokat válogatunk ki, ahová a diákok kimennek interjúkat készíteni, aztán összehasonlítjuk az eredményeket, a tapasztalatokat. Ebből

készül egy tanulmány, melyből meg lehet majd állapítani, hogy melyik az az irány, ahol a képzéseket erősíteni kell, és melyek azok az iparágak, amelyek 2020-ra, 2025-re, esetleg 2030-ra több munkavállalót fognak kívánni.

Ilyen például most a ruhaipar. A Divat és Design Ügynökséggel is megkezdtük az együttműködést, hiszen komoly kormányzati támogatással nagyszabású fejlesztés indul a divatiparban, viszont nincs meg a kellő számú ruhaipari vagy textilipari szakember. Persze nem csak ez hiányzik, hiszen jelenleg még gyártósorok sincsenek, tehát azt a területet is meg kell erősíteni. Ebben segíthetnek a különböző pályázatok, melyek révén telephelyet bővíthetnek, gépesíthetnek, pluszmunkaerőt vehetnek fel a cégek. De az is felmerült, hogy miképpen lehetne tisztítani ezt a piacot, mert sajnos itt is akadnak olyan vállalkozások, amelyek az adók elkerülésével tudnak olcsóbbak lenni.

- Mi az oka annak, hogy az elmúlt években elképesztő módon szárnyra kapott az építőipar – nem véletlenül ez az egyik húzóága a cégcsoportnak –, és meddig tarthat ez a fellendülés?

- Az építőipari beruházások nagy része még mindig az állami megrendelésekből érkezik, ami a fő oka a fellendülésnek, ezenkívül az 5 százalékos lakásáfa – ami a BKIK-nak köszönhetően nem csak jövő év végéig, hanem 2023. december 31-ig marad érvényben – is segített. Ám mindez kevés lenne a gazdaság fejlődése nélkül. Ennek köszönhetően keresnek többet az emberek, akik így lakásokra vágynak, melyekhez az összes szolgáltatóegységet bővíteni kell, vagy újat építeni. Az utak felújítása is fontos mozgatórugó. Nem véletlenül szerepel számtalan út felújítása a 2019-es és 2020-as kormánytervben.

- Nem is olyan régen adott egy nagyon karakteres interjút a promenad.hu-nak, ahol fontosnak érezte, hogy a dél-alföldi régió közlekedésével kapcsolatban is megszólaljon. Miért?

- Egyrészt Szegeden rendezték a konferenciát, így a földrajzi közelség miatt adta magát a téma, és nemcsak Budapest közlekedését, a taxisszolgáltatás helyzetét, jövőjét tárgyaltuk ott, hanem azt is, hogy a különböző közlekedési eszközök hogyan épülnek egymásra. Kiemelten vizsgáltuk, hogyan tudnak eljutni az emberek vidéken a lakóhelyükről a külterületeken található munkahelyeikre, a gyárakba. Ahhoz, hogy ez jól működhessen, nem elég felújítani az utakat, mert nem mehet mindenki autóval. Ezért rendkívül fontosak a kötöttpályás közlekedési eszközök, mint például a tram-train.

1
https://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/66302/pics/lead_800x600.jpg
BKIK,építőipar,Év vállalkozója,munkaerő-kölcsönzés,VOSZ,Zsabka Zsolt
 

Hozzászólások

A bejegyzésre 1 db hozzászólás érkezett!
Hát, így van ez 2018-12-15 18:52:23
Én meg csak arra vagyok kíváncsi, - de arra nagyon - hogy ez a "buli" kinek (kiknek) a magángazdaságát lendíti még fel "jelentősen" !!!!!
Máris vannak ugyanis tippjeim.
Válaszolok

Hasonló bejegyzések a témában

Balla Ákos: Elengedhetetlen az állami bérlakásprogram

2019.05.21. 07:00
Az ingatlanszakma, az építőipar szereplői egyöntetűen és határozottan sürgetik az állami szerepvállalást: a bérlakásprogram ugyanis szociális alapon segíthet a rászorulóknak, …

Balla Ákos: Az lenne az egészséges, ha évi 43 ezer új lakás épülne

2019.05.18. 09:00
Tudatos tervezésre van szükség ahhoz, hogy a következő időszakban is fennmaradjon, sőt, lehetőség szerint erősödjön a magyar lakáspiac elmúlt években …

Quitt László: Ne menjen erdésznek, aki ki sem akar menni a házból

2019.04.20. 11:15
A felnőtté válás talán egyik legmeghatározóbb mérföldköve a megfelelő továbbtanulási irány kiválasztása. Ebben a nehéz döntésben komoly segítséget …

Megnyílt a 38. Construma építőipari szakkiállítás

2019.04.03. 17:25
Megnyílt a 38. Construma építőipari és otthonteremtési szakkiállítás szerdán Budapesten, a Hungexpo vásárközpontban 20 ország közel 550 kiállítója mutatkozik be április 3-7. …

Hónap végéig kell befizetni a kamarai hozzájárulásokat

2019.03.26. 08:50
A kötelezettségüket nem teljesítő vállalkozásoknak március 31-ig kell megfizetniük a kamarai hozzájárulást, valamint az előző évekből származó tartozások rendezésére is …

Új elnököt választott a BKIK 72. Küldöttgyűlése

2019.02.13. 14:00
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara 2019. február 13-i Küldöttgyűlésén Nagy Elek ügyvezető általános alelnököt választotta a BKIK elnökének a soron következő tisztújításig.

Balla Ákos: A 3-as metró meghosszabbítása felpörgeti a lakáspiacot

2019.02.12. 06:00
Újpest mellett Kőbánya és Kispest is egyre attraktívabb a fővárosi ingatlanpiacon. A 3-as metróvonal meghosszabbításának Káposztásmegyer lesz a nyertese – …

Balla Ákos: Némileg csalóka a lakáspiaci „boom”

2019.02.09. 07:00
Elkeserítő, hogy a budapesti lakásállomány 20-30 évente fordul meg, ami nem egyezik meg a lakossági igények változásával. A tranzakciószámok érdemi emeléséhez tartós gazdasági …

Nagy Elek vezeti a BKIK-t a következő elnökválasztásig

2018.12.17. 16:45
A következő elnök megválasztásáig a kamara képviseletében eljáró általános alelnök Nagy Elek lesz, közölte a bkik.hu.

Zsabka Zsolt: Közlekedés nélkül nincs gazdaság

2018.11.26. 08:00
Nemcsak üdvözítőnek, de egyenesen nélkülözhetetlennek tartja a Lázár János kormánybiztos által koordinált kötött pályás közlekedésfejlesztési programot a Budapesti Kereskedelmi és …

Ezeket a cikkeket olvastad már?