Blogolj!

Kiss-B. Atilla: Még nincs vége az átalakításnak, de az irány jó

Egy éve van hivatalban a Budapesti Operettszínház főigazgatója, az ismert és népszerű Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, Kiss-B. Atilla. A korábbiakhoz képest csendben telt a 2019-es esztendő, a botrányok elkerülték a Nagymező utcai teátrumot, nem került lapok címlapjára, mondhatnánk úgy is: semmilyen érdekfeszítővel nem szolgált a médiának. Nem úgy a közönségnek, akik minden este megtöltik a nézőtéret, a régi és új produkciók egyaránt zajos sikert aratnak. Blogstar-interjú.

A János vitéz a Budapesti Operettszínházban. Fotó: operett.hu/Gordon Eszter

Egy kedves népzenész ismerősöm még a 80-as évek végén létrehozott egy hangosító rendszereket forgalmazó, árusító céget, Jó a csend káefté néven... Egy színház esetében is jó a csend?

Attól függ. Ha nem lenne visszhangja az előadásainknak, az nyilván nem esne jól, de erről szó nincs. Az viszont kétségtelen, hogy szaftos sztorikkal nem szolgálhatunk a médiának és a pletykarovatoknak, de ezt cseppet sem bánjuk. Szeretném elérni azt, hogy a jó történéseknek is legyen hírértékük.

Azért ne nyugodjon meg annyira, Főigazgató úr, mert a pesti flasztert koptatók nem maradtak némák. Gazdasági vezető, főkönyvelő, főrendező, marketingvezető hiányáról suttognak. Meglepő lenne mindez egy költségvetési intézménynél.

Nem is fog meglepődni. Mielőtt egyesével válaszolnék a suttogó propaganda állítására (állításaira), azt azért tisztáznám: a Budapesti Operettszínház új időszakot kezdett 2019 februárjától, és nyilvánvaló, hogy a megkezdett új működési folyamatok, átalakítások még távolról sem zárultak le. Ez egy ekkora intézménynél – de még nálunk jóval kisebbnél is - időigényes eljárás. És akkor konkrét „suttogásokról”: a színháznál a gazdasági vezetői feladatokat megbízott igazgató látja el, végleges kinevezésre pályázati eljárást követően a fenntartó emberi erőforrások minisztere jogosult. Az intézménynek van főkönyvelője, a marketing csoportvezetői pozíció betöltése folyamatban van, könyvvizsgálót pedig – bár erre jogszabály nem kötelezi a költségvetési szerveket – szerződtettünk a színházhoz. Főrendezői pozíció nincs a hatályos szervezeti struktúrában.

Az operett költséges műfaj. Van likviditási gond?

Nincs. A törvényes határidőn belül eleget tettünk, teszünk és a jövőben is eleget fogunk tenni valamennyi gazdálkodással összefüggő kötelezettségünknek. Ebben segít a Pénzügyminisztérium által kijelölt költségvetési felügyelő is. A működési források pedig rendelkezésre állnak.

Beszéljünk a művészeti koncepció megvalósításáról. Mennyiben látta viszont a színpadon mindazt, amit a Nemzeti Dalszínház címet viselő pályázatában benyújtott?

A művészeti program eredménye a Csárdáskirálynő, a János vitéz, az igazi balettcsemegét jelentő Diótörő és a Kálmán Imre Teátrumban bemutatott Párizsi randevú című „dinner show” minden várakozást felülmúló sikere. Szerencsére azoknak sem okoztunk csalódást, akik az Operettszínháztól dalszínházi különlegességet vártak. Magyarországi ősbemutatóként Grigory Frid: Anne Frank naplója című monoopera és Dubrovay László Képfaragó című táncjátékának az ősbemutatója, amely a Raktárszínházunk slágerelőadásává vált. Szintén igazi dalszínházi csemegeként mutatkozik be a Kálmán Imre Teátrumban a szerző századik születésnapján, és a szerző dalaiból összeállított Tajtékos dalok című Boris Vian revű.

Ez volt-van-lesz itthon. És külhonban? Az Operettszínház elképzelhetetlen turné nélkül...

Az elmúlt egy évben több mint hatszáz színházi előadás mellett nemzetközi sajtóvisszhangot kiváltó, sikeres külföldi turnékon is jártunk. Gondolok itt az Operettszínház sikeres vendégszereplésére a dubaji Operában, vagy arra, hogy az izraeli magyar kulturális évad keretében a társulat Jeruzsálemben, illetve Tel-Avivban aratott zajos sikert, a nyugatbalkáni nyitás jegyében megtartott podgoricai vendégszereplésünkre, illetve a Szépség és a szörnyeteg produkció újabb és újabb külföldi sikereire. Megjegyzem, jövőre is lesz Szépség és a szörnyeteg turné Münchenben, Kölnben és Zürichben, illetve az Operettszínházban is újra látogathatja a magyar közönség a mű újrafordított magyar nyelvű előadásait.
Úgy gondolom, hogy munkánkkal kapcsolatban a pótszékes teltházaink és a rengeteg dicsérő visszajelzés az igazi elismerés.

A közönség számára nem annyira látványos, mégis fontos háttéresemény volt a művészek és a színházi dolgozók jövedelmi helyzetének rendezése.

Aligha árulok el nagy titkot azzal, ha elmondom: kiváló művészek és tapasztalt, elhivatott színházi szakemberek nélkül nincs színház. Már hivatalba lépésemkor is égető volt a helyzet a jövedelmek terén. Különösen a kari művészek és a színpadi műszak munkatársai körében voltak fájóak a veszteségek. Versenyt futottunk az idővel, de végül sikerült jelentős fenntartói forrásbővítésre szert tenni. A színház a főigazgatói vállalásomnak megfelelően bevezette társulati és törzsgárdaprogramját, amelynek során az intézmény művészei és színpadi dolgozói - több mint 330 közalkalmazott - átlagosan 53 százalékos illetményfejlesztésben részesült. Ezek, szerintem, elég beszédes adatok.

Valóban. Nekem csak egy apró hiányérzetem van: Ön Kalotaszeg kapujában, Bánffyhunyadon született, így teljesen természetesnek vettük, hogy a pályázatot írnak ki a trianoni békediktátum aláírásának centenáriumára. Az évforduló közeleg, de erről a kezdeményezésről nem hallani. Lesz 2020-ban Trianon operett vagy musical?

Nem. Talán ez az egyetlen terület, ahol egy picit – jóhiszeműen - elszámoltuk magunkat, hiszen az idő rövidsége miatt – be kell látnunk – képtelenség olyan szintű új darabot és produkciót színpadra állítani, ami méltó e nemzeti tragédiához.

Születtek művek – köztük számtalan jó - a pályázatra, de kifutottunk az időből, így inkább eredménytelennek nyilvánítottuk, mint sem félig kész verzióval álljunk a publikum elé. Ez méltatlan lett volna az évfordulóhoz, a szerzőhöz, a közönséghez, a nemzethez. Ugyanakkor az nem fordulhat elő, hogy hungarikumként is számon tartott magyar operett valamilyen formában ne csatlakozzon a Nemzeti Összetartozás Napjához. A Budapesti Operettszínház június 4-ére és az évforduló körüli időszakra számos kulturális eseménnyel készül.

Többek közt egy nagyszabású gálaműsorral jelentkezünk majd, amelyen színházunk kiválóságai mellet az elszakított területekről felkért elhivatott művészeket léptetünk fel.

És mit láthatunk még az idei, illetőleg a jövő évadban?

A Nemzeti Dalszínház koncepció nemcsak a magyar operetthagyományaink vadonatúj, korszerű bemutatását tűzte ki célként, hanem az egyetemes emberi értékek és az érzelmek fontosságának hangsúlyozását is. A hamarosan bemutatásra kerülő La Mancha lovagja című musical középpontjában a jóságba vetett hit, a remény és a lélek vívódásai állnak. Természetesen nem maradnak el a szemkápráztató díszletek, jelmezek és a világhírű musical fantasztikus slágerei sem.
A következő évad egyik nagy dobása a Marica grófnő lesz, melynek próbái már ebben a színházi évadban elkezdődnek. A darabot a János vitézzel parádés sikert arató kiváló Kossuth-díjas, érdemes művész koreográfus-rendező Bozsik Yvette viszi színre.

S ha már az eltelt egy év adta a beszélgetés apropóját. Sokakat meglepett, hogy egy év közös munka után Kriza Zsigmond ügyvezető igazgató közös megegyezéssel távozott a színháztól. A szokásos színházi pletykagépezet persze azonnal beindult, miközben a közleményük azt sugallja: nincs itt semmi látnivaló, lehet tovább sétálni.

Mert tényleg nincs. Kriza Zsigmond vállalt valamit – a Budapesti Operettszínház teljes arculatváltását és intézményi működési megújítását -, amit sikeresen levezényelt, eredményesen lezárt és más irányú szakmai feladataira fókuszál a jövőben. Ennyi, és nem több.
Ismerem persze jól a mai színházi világot, tudom, hogy sokan nem örülnek a sikereinknek, a változásnak, az Operettszínház megújulásának. A színház átalakítását kísérő pletykák, alattomos mendemondák vagy alaptalan rágalmak sok ember munkáját és rengeteg néző szórakozását tehetik tönkre. Az intézmény nemzeti kulturális missziót teljesít, a változásokat nem lehet megakadályozni.

https://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/91262/pics/lead_800x600.jpg
Budapesti Operettszínház,Interjú,Kiss-B. Attila,Kriza Zsigmond,Nemzeti Dalszínház
 

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Koronavírus miatt elmaradnak a Budapesti Operettszínház erre a hétre tervezett előadásai

2020.09.16. 13:45
Újra kezd beindulni a kulturális élet a járványhelyzet alatt, természetesen rengeteg teszteléssel és a megfelelő …

Az online edzés olyan mint az online szex - sokan csinálják, de nem az igazi

2020.09.15. 17:10
A világméretű és továbbra sem csituló koronavírus-járványnak “köszönhetően” az elmúlt hónapokban sokan menekültek a testmozgás …

Az Operettszínház kisfilmmel hívja fel a figyelmet a járvány terjedésének megelőzésére

2020.09.03. 19:15
Mint ahogy már pár nappal ezelőtt mi is beszámoltunk róla, a Budapesti Operettszínház is alkalmazkodott a jelenlegi …

A Budapesti Operettszínház is komolyan veszi a járványhelyzet miatt hozott szigorításokat

2020.08.30. 11:25
Mint ahogy az az elmúlt napok eseményeiből kiderültek, ismét fokozódik a járványhelyzet hazánkban, ezért minden …

Kozma-Vízkeleti Dániel: A kapcsolat érték, és megéri azt a sok erőfeszítést, amit a fenntartásába fektetünk

2020.08.28. 09:25
Rohanó világunkban a párkapcsolati szerepeink és családmodelljeink is …

Tfirst Péter: Nemzeti zenekarként az a feladatunk, hogy a klasszikus zenét közelebb vigyük a közönséghez

2020.08.24. 06:50
Az 1963-ban alakult Liszt Ferenc Kamarazenekar az ország egyik legismertebb zenei formációja. …

Pély Barna: Mindenkinek lehet véleménye, de senki nem lát bele a másik életébe 

2020.08.22. 17:45
Mozgalmas évet tudhat maga mögött Pély Barna, akinek tavaly jelent meg Blue Heart című első szólólemeze. Egy évvel ezelőtt a …

Cseh Tamás, Trianon, LGT: a Csík Zenekar is a Kőfesztre hangol

2020.08.22. 07:00
A Hazám, hazám című kultuszsláger dalszerzőjével, Szabó Attilával a Csík Zenekar Kőfeszt-koncertjéről és a készülő LGT-feldolgozáslemezről is beszélgettünk. …

Visszatérés: a Kőfeszten találkozhat újra a közönséggel Szarka Tamás

2020.08.20. 07:00
A Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, zenész, költő zenekarával lép fel augusztus 29-én a Kőfeszten. Valódi csemegének ígérkezik a koncert, mert …

Enyedi Tamás: A Magos legújabb, karanténszülte anyaga debütál a Kőfeszten!

2020.08.18. 08:00
A 10 éve működő Magos Együttes a karantén ideje alatt sem pihent. A zenekar tagjai folyamatosan próbáltak, most pedig a KŐFESZT-en mutatják be …

Ezeket a cikkeket olvastad már?