Blogolj!

Borbély Mihály: Az élő zene elvarázsol, és mi szabadon muzsikálunk

A népzene és a jazz olykor kéz a kézben járnak, de a két műfaj tökéletes fúziójának titkára az elsők között alighanem a Borbély-Dresch Quartet jött rá. A Dresch Mihály és Borbély Mihály fémjelezte zenekar visszatér a Kőfesztre augusztusban, aki pedig tavaly hallotta őket, az biztos lehet benne: idén is teljesen elvarázsolnak. A fesztiválélményekről, a fúziós jazz műfajáról és a koronavírus-járvány okozta nehézségekről is beszélgettünk Borbély Mihállyal. Blogstar-interjú.

Fotó: fidelio.hu

Dorogi László

Engedje meg, hogy egy idézettel kezdjem. Ezt dobja fel legtöbbször a kereső, ha lepötyögi az ember a Borbély-Dresch Quartet nevét a klaviatúrán: „A formáció a magyar etno-jazz két legnagyobb formátumú fúvósának, Borbély Mihálynak és Dresch Mihálynak közös zenekara, ahol a két dudás nem csak, hogy jól megfér egymással, de olyan új minőséget hoz létre, melynél a szokásos formulák, műfaji meghatározások érvényüket vesztik.”  Ezzel kapcsolatban máris rengeteg kérdés merülhet fel: mióta létezik a formáció, hogyan jött létre és tulajdonképpen mit jelent egyáltalán műfajként az etno-jazz?

Noha korábban alkalmilag szerepeltünk már együtt, azt hiszem, egyikünk sem tervezte, hogy közös zenekart hozunk létre. 2006-ban vetette fel egy közös lemez ötletét Hollókői Lajos, a Fonó Budai Zeneház akkori igazgatója, s kettőnkre bízta a zenekar összeállítását. Horváth Balázs bőgős mellett előbb Baló István, később G. Szabó Hunor lett a dobos. Két koncertfelvételből állítottuk össze az első lemezünk anyagát, melynek sikere sem ösztönzött arra minket, hogy egy-két évente új albummal rukkoljunk elő.

Mindketten a saját zenekarainkkal voltunk elfoglalva, s a közös kvartett megmaradt afféle “szerelemzenekarnak”, évi 6-8 koncerttel. Ha két dudás is voltunk egy csárdában, ez soha nem jelentett versengést, hisz az igazi, őszinte művészet nem is erről szól. Népzenei és jazz inspirációink - a közös nevezők mellett is - annyira különbözőek, hogy mindig van érdekes zenei mondanivalónk egymás számára. Ez és a barátság tartja életben együttesünket. Hogy muzsikánk, ami számunkra oly természetesen ötvözi a bennünk élő gondolatokat, épp az etno-jazz (vagy ahogy külföldön a „világzene” és jazz szavakból alkotott „world jazz”) névvel jelölik, számunkra lényegtelen kérdés

Az én értelmezésemben az etno-jazz is egyfajta tovább örökítése a magyar népzenei motívumoknak, csak nem a szó klasszikus értelmében és formájában, hanem egy más korszak köntösébe bújtatva. Ez a korszak mégsem a modern kor, hanem az 1900-as évek közepének kultikus műfaja, mégis, a zenekar muzsikája újszerűnek, modernnek hat. Mi inspirálja a quartetet zeneileg, hogyan készülnek a dalok, mennyire nehéz hidat építeni a magyar népzene és a klasszikus, hamisítatlan amerikai jazz között?

Ha arra gondolunk, hogy Bartók és Kodály miként töltötte meg élettel a 20. századi klasszikus zenét, akkor nyilvánvaló, hogy mi, akik a táncház mozgalom gyermekei is vagyunk, miként frissítettük zenei nyelvezetünket azokkal a dallamokkal, amelyeket népzenei koncerten vagy táncházban játszottunk, hallottunk, nem beszélve arról a természetközeli világszemléletről, gondolkodásmódról és bölcsességről, amelyek elemi erővel hatottak ránk is, s amelyeknek üzenetét mi magunk is szerettük volna továbbadni.

Fotó: Opus Jazz Club

A jazz műfaja alapvetően is sokak számára nehezen emészthető, ami talán igaz is lehet, hiszen nagy zenei figyelmet igényel, nem csak a zenésztől, de a hallgatótól egyaránt. Akadnak-e fiatal, tehetséges jazz-muzsikusok, vagy a mainstream elsodorja őket a műfajtól?

Az élő zene - kiváltképp éppen a jazz és a népzene - elementáris hatása a legtöbb esetben azokat is elvarázsolja, akik a rádióban vagy a világhálón nem ezt hallgatják. A zenét tanuló fiatalok között is sokan ilyen élmények hatására fordulnak a muzsikusi pálya felé.

Mivel az elsősorban üzleti érdekek által működtetett populáris műfajok is ezt a hatást használják -  főként a nagy, önfeledt fesztiválokon - , az olyan, értékeket közvetítő programoknak, mint amilyen a Kőfeszt is, igen nagy a szerepük. Ezek a kultúra utolsó fellegvárainak sorába tartoznak.

Mi muzsikusok is próbáljuk menteni, ami még menthető… koncertezünk, oktatunk, ifjúsági koncerteken ébredünk rá, hogy fiataljaink is nyitottak ezekre a “nehezen befogadható” műfajokra. Ha elhivatottan, őszinte szívvel tárjuk eléjük, sokan ráébrednek, hogy ennek felemelő, megtisztító hatása sokkal többet ér a talmi szórakozásnál.

A koronavírus-járvány megroppantotta a zeneipart, kis túlzással minden szereplő a túlélésért küzd. A Borbély-Dresch Quartet számára milyen lemondásokkal járt az elmúlt időszak? Jobban megbecsüli ilyenkor a zenész, ha ismét közönség előtt játszhat, vagy ez mindig fontos?

Nekünk is maradtak el koncertjeink, s mindenképp megéreztük ennek a helyzetnek a hátrányait. Ez az időszak ugyanakkor igen sok tanulsággal is szolgált, amelyeken - sajnos így látom - nem nagyon gondolkodott el az emberiség. Számomra a lenyugvás, pihenés mellett az elmélyülés, gyakorlás és komponálás időszakát is jelentette a tavaszi, kora nyári időszak. Azt gondolom, a Kőfeszt is olyan találkozás lesz, amely bizonyítja majd, hogy a közönség és a muzsikusok együtt érzik magukat a legjobban.

2018-ban jelent meg legutóbbi nagylemezük, amely a kritikusok körében hatalmas sikert aratott. Készül-e esetleg a következő anyaga a formációnak? Ha igen, kap-e ebből ízelítőt a közönség a Kőfeszten?

Nagy öröm, hogy a tavalyi év után ismét felléphetünk ezen a fesztiválon, s aki hallott már minket, az jól tudja, olyan szabadon muzsikálunk, hogy néha már mi magunk sem tudjuk, melyik kompozícióból indultunk ki… ez az egyik záloga koncertjeink frissességének, s ha új albumot veszünk fel, akkor bizonyosan annak is ez lesz az iránya. 

Azt olvastam Önökről, idézem, hogy "a Mihályok zenei inspirációs forrásai hasonlóak, s az általuk választott művészi utakban is sok a rokon elem, épp azért tudott létrejönni ez az útkereszteződés, mert viszonyulásuk egyenlő e lemez címével". Mit gondol, miért egészíti ki játékuk egymást? Mi lehet a titka a tökéletes fúzió létrejöttének?

Hogy fúziónk tökéletes-e, azt nem tudom, de hogy kapcsolatunkat egymás tisztelete, érdeklődő odafordulás, szakmai igényesség és a magasabb rendű értékek keresése jellemzi, azért garanciát tudunk vállalni. Bízom benne, hogy játékunk is bizonyítja majd mindezeket - nagyon várjuk a kővágóörsi találkozást!

https://aktualis.blogstar.hu/./pages/aktualis/contents/blog/99245/pics/lead_800x600.png
Borbély-Dresch Quartet,jazz,Kőfeszt,Kőfeszt 2020,népzene
 

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Kozma-Vízkeleti Dániel: A kapcsolat érték, és megéri azt a sok erőfeszítést, amit a fenntartásába fektetünk

2020.08.28. 09:25
Rohanó világunkban a párkapcsolati szerepeink és családmodelljeink is …

Hazai hangzás a Kőfeszten

2020.08.27. 07:40
A Magyarhang zenekar a Káli-medence egyik legismertebb népzenét játszó együttese. A zenekart alkotó Mészáros testvérek szülei még a 70-es években költöztek a vidékre és bár a három testvér (Erzsébet, Vince és Mátyás) már …

Jazz-esített popzene a Kőfeszten: Wenk FUNKover

2020.08.25. 07:20
A győri illetőségű Wenk FUNKover zenekar két koncertet is ad a Kőfeszten. Egyet Kékkúton, egyet pedig Kővágóörsön. A zenekarról Baczoni Gergelyt kérdeztük.

Tfirst Péter: Nemzeti zenekarként az a feladatunk, hogy a klasszikus zenét közelebb vigyük a közönséghez

2020.08.24. 06:50
Az 1963-ban alakult Liszt Ferenc Kamarazenekar az ország egyik legismertebb zenei formációja. …

Pély Barna: Mindenkinek lehet véleménye, de senki nem lát bele a másik életébe 

2020.08.22. 17:45
Mozgalmas évet tudhat maga mögött Pély Barna, akinek tavaly jelent meg Blue Heart című első szólólemeze. Egy évvel ezelőtt a …

Cseh Tamás, Trianon, LGT: a Csík Zenekar is a Kőfesztre hangol

2020.08.22. 07:00
A Hazám, hazám című kultuszsláger dalszerzőjével, Szabó Attilával a Csík Zenekar Kőfeszt-koncertjéről és a készülő LGT-feldolgozáslemezről is beszélgettünk. …

Visszatérés: a Kőfeszten találkozhat újra a közönséggel Szarka Tamás

2020.08.20. 07:00
A Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, zenész, költő zenekarával lép fel augusztus 29-én a Kőfeszten. Valódi csemegének ígérkezik a koncert, mert …

A barokktól a jazz-ig - A Concerto Budapest Rézfúvós Kvintett a Kőfeszten

2020.08.19. 08:00
A több mint százéves múltra visszatekintő Concerto Budapest hazánk egyik vezető nagyzenekara. A zenekar, mely évente közel száz hangversenyt ad …

Enyedi Tamás: A Magos legújabb, karanténszülte anyaga debütál a Kőfeszten!

2020.08.18. 08:00
A 10 éve működő Magos Együttes a karantén ideje alatt sem pihent. A zenekar tagjai folyamatosan próbáltak, most pedig a KŐFESZT-en mutatják be …

Lázár Csaba: Az irodalom nem csak hűvös évszakokra való műfaj

2020.08.17. 08:00
A korlátozás ellenére az idei KŐFESZT azon szerencsés – és előre látó - fesztiválok közé tartozik, amely nem marad el. Ezzel párhuzamosan a közönség is …

Ezeket a cikkeket olvastad már?